Čísla hovoří za vše: Veganství jako výnosný business
Jedná se u veganů o životní styl nebo je to pouze módní vlna, která časem odezní? Na tuto otázku si s určitostí odpovíme pravděpodobně až za několik desítek let. S jistotou ale už dnes můžeme říct, že aktuálně je vyhledávání čistě rostlinné stravy na vzestupu. Tento etický směr stravování stále častěji propagují i celebrity jako například James Cameron, Arnold Schwarzennegger a Jackie Chan. Společně vytvořili dokument s názvem The Game Changers (Ti, kteří mění svět), který propaguje veganství.
O souvislosti velké spotřeby masa a klimatický změn se objevují četné vědecké studie. Proto se o nutnosti omezit jeho spotřebu hovoří i na půdě OSN. Největšími problémy jsou přitom množství metanu, které hospodářská zvířata produkují, a velká spotřeba vody.
Vegany se ve většině případů nestávají ti, kterým maso, mléko a vejce nechutná. Jsou to lidé, kterým na etice a ekologii záleží natolik, že jsou ochotní od základu změnit svůj jídelníček.
Spolu se zájmem o veganské stravování, roste i poptávka po alternativách k živočišným produktům. Což si čím dál více zahraničních ale i českých firem uvědomuje. Některé pozměňují tradiční receptury u svých výrobků, jiné vytváří zcela nové portfolio produktů. Největší zájem je aktuálně o náhražky masa.
Ty nenachází odbyt pouze mezi vegany a vegetariány. Objevuje se nově pojem flexitarián. Jsou to lidé, kteří se nevzdávají masa úplně. Chtějí však z různých důvodů jeho spotřebu omezit. Těm se od listopadu zavděčil řetězec Burger King, který láká nejen zákazníky v Česku na Whooper – burger rostlinného původu.
Dalším velkým hráčem na rostlinné hřišti je firma Beyond Meat. Což může dokládat rychlý nárůst akcií této společnosti z 25 dolarů na 234 dolarů. S prodejem vegetariánského sortimentu pod značkou Garfen Gourmet se daří také značce Nestlé. Není to všechno ale jen o mase. Zájem je také o další rostlinné uzeniny, saláty, mléka a sýry. Lidé sledují, jestli je i kosmetika vyrobená bez živočišných složek.